Woensdag 23 juli school en bezoek Rotary club - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Tineke - WaarBenJij.nu Woensdag 23 juli school en bezoek Rotary club - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Tineke - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 juli school en bezoek Rotary club

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

25 Juli 2014 | Chili, Santiago de Chile

Na het ontbijt op tijd naar de metro, zodat ik voor dat de school begint nog even tijd heb om in de omgeving van de school rond te kijken.
Bij de in- en uitgangen van de metro’s delen ze gratis Spaanse kranten uit en het is een uitdaging om te kijken of ik sommige artikel kan lezen.
Ik wil jullie vooral niet het bord met de benzine prijzen onthouden ($ 800 Chileense peso’s = ongeveer € 1)
Mijn school ligt in de buurt van metrostation Salvador. Ik moet de Rio Machupa oversteken om bij de school te komen, elke keer probeer ik een variatie in de weg naar school aan te brengen, zodat ik toch wat van de activiteiten op straat zie.
Van 09.30 tot 13.00 wordt met een pauze van een kwartiertje in een razend tempo les gegeven.
Na de school direct naar huis om het huiswerk te maken.
Vanavond staat een bezoek aan de Rotary Club van Providencia (een woonwijk van Santiago) op het programma.
Nadat ik gedoucht en opgetut was, werd ik door mijn gastvader persoonlijk lopend naar de metro gebracht. De metro’s doen ’s avonds andere stations aan dan overdag. Uiteindelijk werd ik op verzoek van Jorge door een assistent de anden (hulp op het perron) persoonlijk in de juiste metro geloodst.
Na even zoeken vond ik de club. Deze bleek te bestaan uit alleen heren, de meeste van hoge leeftijd.
Een enkeling sprak Engels. De ontvangst was erg hartelijk.
Het ging totaal anders dan bij ons. Tijdens het eten nam iedereen het woord en vertelde over iets wat hem bezig hield (15! eierpraatjes). Er werd volop door elkaar gepraat en vooral niet naar elkaar geluisterd. Ze spraken snel en ongearticuleerd Spaans, dus ik stond weer met 2 benen op de grond, want ik snapte weinig van dit Spaans .
Ik had een vaantje en kleine klompen meegenomen en heb in het kort verteld met wat voor projecten we bij ons in de club mee bezig zijn, ze waren vooral erg geïnteresseerd in wandelen voor water.
Verder heb ik ze verteld dat we niet op klompen lopen , niet in molens wonen, niet met de vinger in de dijk staan en dat er meer plaatsen in Nederland zijn dat Amsterdam.
Ze waren erg onder de indruk van het drama met het vliegtuig en betuigde hun medeleven.
Ik werd door een van de leden met de auto weer terug naar huis gebracht.
Mijn gastvader en moeder waren nog wakker en ik dronk samen met min gastvader nog even een wijntje om bij te komen.

• 25 Juli 2014 - 15:52

Yvonne:

Hartstikke goed van je dat je die mannenclub met een bezoek hebt vereerd! Je had de goede kleur colbert aan! Heb net een jaarkind uit Chili in de auto gehad: Kiki, om met Ella wat laatste dingetjes te regelen. Kiki woont ook in Santiago. Zondagmorgen vroeg vertrekt Ella. Geniet van je vakantie! Liefs Yvonne.