Zaterdag 22-07-2017 Cu Chi tunnels, Cao Dai Temple - Reisverslag uit Ulft, Nederland van Tineke - WaarBenJij.nu Zaterdag 22-07-2017 Cu Chi tunnels, Cao Dai Temple - Reisverslag uit Ulft, Nederland van Tineke - WaarBenJij.nu

Zaterdag 22-07-2017 Cu Chi tunnels, Cao Dai Temple

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

28 Juli 2017 | Nederland, Ulft

Onze gids van vandaag (Viktor) had van te voren al duidelijke instructies in het hotel voor ons achter gelaten; 07.20 aanwezig met paraplu, goed schoeisel, anti muggen crèmes en zonnebrandolie. En vooral niet vergeten om nog even de w.c. te bezoeken. We waren benieuwd wat voor type het zou zijn: ADHD met een flinke dosis autisme?. Hij had zelfs een indeling gemaakt van de zitplaatsen in de bus ( 9 plaatsen en 5 deelnemers). We gingen eerst naar Cu Chi om de ondergrondse tunnels gebruikt door de Vietcong te bezoeken. Het was dik 2 uur rijden en Viktor vulde de hele reistijd met
interessante info over het hoe en wat van de Vietnam oorlog. Hij had 3 telefoons , zodat elk stelletje op een telefoon een filmpje kon kijken en verder had hij heel veel sheets. Een beetje een overkill aan info. De tunnels waren erg indrukwekkend, een compleet ondergronds leef en verdedigingssysteem. Je moest gebogen door lopen ( ze waren inmiddels al ruimer gemaakt voor de toeristen) en af en toe schrikten we een vleermuis op. Later kregen we nog te zien welke verschrikkelijke vallen ze allemaal hadden ontwikkeld om de vijand uit te kunnen schakelen. Je moet je als Amerikaanse soldaat tot verschrikkelijk gevoeld hebben, in de bloedhitte, overal dreigend gevaar in een ondoordringbare jungle en alleen maar mensen die vijandelijk op je reageerden. Het programma van Viktor was verdere erg strak we moesten om 10.15 bij de Cao Dai tempelcomplex zijn (een soort Vietnamees versie van Vaticaan stad), waar ze een mengeling van Aziatische geloven aanhangen. Ze aanbidden hier het alziend oog. We moesten voor de aanvang van de dienst zijn, zodat we nog foto’s konden maken van het alziend oog. Het werd ook wel “de Walt Disney kerk” genoemd door alle uitbundige en kleurige ornamenten en versieringen. Tijdens het gebed mocht je van boven op de balustrade foto’s maken van de biddende menigte. Na een Vietnamese lunch gingen we weer terug naar ons hotel en Viktor had nog van allerlei YouTube filmpjes om ons tijdens de reis mee bezig te houden.
’s Avonds gingen we nog op zoek naar de Mariammam Hindu Temple, aten we wat en ging ik met de lift naar de 52e verdieping van een groot gebouw voor het uitzicht over de stad, je werd verplicht om in een soort disco een cocktail te drinken (het werd het duurste colaatje van deze vakantie (200.000 VND)

• 29 Juli 2017 - 09:59

Mary:

Hoi Tineke, de afgelopen dagen lukte me even niet te reageren. Maar wat een schitterende uitzichten en kleurrijke tempels. Echt heel mooi. Ik begrijp niet dat je zoveel kunt bidden op een dag. .........
    Geniet nog even en veel groeten
    Mary

• 31 Juli 2017 - 11:54

Leen Van Der Heiden:

Dag Tineke

ik heb steeds met jaloezie gekeken naar al die mooie foto's . Ben zelf 15 jaar geleden in Vietnam geweest en de foto's halen allemaal herinneringen op.
    groet
    Leen