Maandag 5-2-18 bezoek school, slums, Aurangabad. - Reisverslag uit Benares, India van Tineke - WaarBenJij.nu Maandag 5-2-18 bezoek school, slums, Aurangabad. - Reisverslag uit Benares, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Maandag 5-2-18 bezoek school, slums, Aurangabad.

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 Februari 2018 | India, Benares

Na 1 telefoontje van onze hosts waren we direct welkom op een school voor kinderen met “special need” . We werden ook hier weer heel vriendelijk ontvangen en mochten in alle klassen even binnen kijken. Alle leerkrachten gaven korte deskundige informatie over de kinderen in klas. In elke klas hing een overzicht wat de kinderen zelf konden en waar ze hulp bij nodig hadden. Voor 1 meisje hadden ze een communicatiekaart op een tafel gemaakt zodat ze met haar rechter voet kon communiceren. Ze hadden ook een hele simpele manier bedacht om verstelbare tafels te maken. We maakten kennis met een collega en zij liet ons een aantal brace-jes zien. Heel professioneel en keurig afgewerkt. Deze school was een privé school, maar alle kinderen met ‘special needs” konden na een intake procedure geplaatst worden. Ook probeerden ze kinderen die speciale aandacht nodig hebben in een klas te zetten met kinderen met mentale of motorische beperking of met (ernstige) pathologie.
Nergens audiovisuele of digitale middelen, gewoon krijtbord of papier.
De volgende bestemming vonden onze gastgevers niet zo leuk, wij wilden namelijk naar de sloppenwijken (slums), maar zij stuurden ons met 1 van hun chauffeurs (die hier zelf ook woonde) na de wijk van de labourers. Geen sloppenwijk, maar volgens onze gastvrouw heel smerig. We mochten af en toe en paar foto’s maken en zelfs onze chauffeur voelde zich hier niet op zijn gemak. Eigenlijk hadden we geen tijd meer om te lunchen, maar we moesten toch eerst nog wat eten. Gewapend met voor een heel elftal koekjes gingen we naar het vliegveld, waar even later de rest van het team ook verscheen. Azhok (de gastheer van de Brian en Margaret-Ann) vergezelde ons op deze trip. Het was een korte vlucht, voordat je het in de gaten had, was de daling al weer ingezet.
Ze hadden bij aankomst wat problemen met onze namen. Fam. Mc Donalds kon hamburgers gaan verkopen, ik was ingeblikt en Jos en Henk Jan' s was bijna niet meer herkenbaar. Natuurlijk was het vervoer weer uitstekend geregeld. We werden in een prima hotel ondergebracht.
Na het opfrissen dronken we gezamenlijk nog even wat in de bar (met airco). Hier drink je alleen wijn en bier in de bar, tijdens het eten wordt je geacht water te drinken. Iedereen was inmiddels een beetje verreisd, maar ook moe van het hectisch programma tot nu toe. De volgende dag moesten we vroeg op, omdat de bezienswaardigheid: Ajanta caves 2,5 uur rijden was.

• 11 Februari 2018 - 18:54

Mary:

Hoi Tineke,
    leuk dat je nu weer op een school mocht kijken en het ziet er inderdaad best aardig uit. Bijzonder voor India, want ik begrijp dat deze kinderen niet altijd geaccepteerd worden.

Groetjes Mary