Woensdag 07-02-2018 5 bezienswaardigheden, Mumbay - Reisverslag uit Benares, India van Tineke - WaarBenJij.nu Woensdag 07-02-2018 5 bezienswaardigheden, Mumbay - Reisverslag uit Benares, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Woensdag 07-02-2018 5 bezienswaardigheden, Mumbay

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

10 Februari 2018 | India, Benares

Vandaag hadden we 5 bezienswaardigheden op ons programma staan en daarna moesten we ook nog op tijd op het vliegveld zijn voor de terugvlucht naar Mumbay. Dus na het ontbijt uitgecheckt en alvast de bagage in de bus.
Als eerste bezochten we fort Daulatabad, prachtig op een soort tafelberg gelegen. Overal komen we groep uitstapjes van scholen tegen en ook hier wilden ze weer allemaal met ons op de foto. Soms kwamen de wat oudere kinderen samen met een leerkracht vragen waar we vandaan kwamen. In tempel mochten we de bel luiden en kregen we allemaal een tikka. Daarna naar de Ellora caves, waar we bij de Jane caves begonnen. Ongelooflijk, ze zijn hier begonnen in een kloof in de lava en daarna hebben van boven naar beneden en van binnen naar buiten grot uitgehakt. Onze gids van heel aramsie en legde in eerste instantie alles over de geloven in India uit: Boeddhisme, Hindoeïsme en Jainisme Wij kwamen aan de hand van zijn verhaal tot de conclusie dat we bij de “common people” hoorden en dat we nog heel veel leraren en onderricht moest hebben om boven ons zelf uit te kunnen stijgen. De grotten waren hier minder gekleurd, maar de decoraties waren geweldig. Er waren een aantal Jane, een aantal Boeddhistische en een aantal Hindoeïstische grotten. Na de lunch gingen eerst naar een zijde weverij, waar we allemaal wat souvenirs kochten. Vervolgens naar het graf van mughal emperor Aurangzeb, een man met een hele slechte naam in de geschiedenis van India, maar omdat hij een wezenlijk deel van de geschiedenis van India vormde heeft hij een officieel graf gekregen. Als laatste bezochten we Bibi ka Maqbara, een kopie van de Taj Mahal, hier ligt de vrouw van Aurangzeb begraven. Best een mooi gebouw, maar ik verwacht meer van de echte Taj Mahal. Het was maar goed dat onze bagage al in de bus lag, want we waren
niet eens veel te vroeg op het vliegveld. In Mumbay stond de chauffeur al op ons te wachten met een bordje “Vishu Lalas guests”. Ook voor alle anderen was het vervoer aanwezig en zo ging iedereen weer naar zijn eigen gastgezin. Eigenlijk heel leuk om 3 dagen zo intensief met elkaar (als team) op te trekken. Thuis gekomen bleek dat we een upgrade naar een andere kamer hadden gekregen. We hadden nu een kingsize bed i.p.v. het wat smalle slaapbankje. Deze kamer had ook een zitgedeelte, waar we onder het genot van wijntje en natuurlijk weer heerlijke snack onze belevenissen in Aurangabad konden vertellen. Als toetje verschenen de familypacks door ons zelf uitgezochte smaken ijs. Morgen is het voor Annette, Marianne, Jos en Henk Jan de laatste dag. Zij gaan dan terug naar Nederland. Margaret, Brian en ik blijven nog een weekje langer in India.