Guamote - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Tineke - WaarBenJij.nu Guamote - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Tineke - WaarBenJij.nu

Guamote

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 Augustus 2022 | Ecuador, Cuenca

Vanmorgen vroeg ontbeten, helaas hier alleen continentaal ontbijt.

Ik wilde voordat ik een rondleiding door de omgeving had mijn blog bijwerken, maar er was geen internet verbinding. Het hotel genereerd inkomsten voor allerlei sociale projecten m.n. voor vrouwen ( bijv. naailes met daarbij opvang voor hun kinderen) en voor de jeugd (bijv. computerles) in de ver afgelegen dorpjes. Byron van IntaSisa was mijn gids. Eerst liet hij de kinderopvang, direct aan het hotel gelegen zien. Geen kindjes aanwezig, ze hebben hier ook vakantie. Daarna gingen we naar de naaiklas, waar ze leerden om allerlei praktische en decoratieve dingen te maken en natuurlijk verkochten ze hier ook zelfgemaakte souvenirtjes. We reden een heel stuk via modderige wegen de bergen in. Ongelooflijk hoever de mensen van Guamote afwonen. Ze verdienen wat geld met allerlei dingen maken van wol (breien en weven) en een enkeling heeft een koe en levert melk aan de coöperatie ($ 30 per maand). Ze verplaatsen zich voornamelijk lopend en dragen hier de hele dagen rubber laarzen. In het eerste huis wat we bezochten was een vriendelijk mevrouw die liet zijn hoe wol gesponnen werd. Het tweede huis was een huis waarin de meeste mensen vroeger woonden. Binnen heel donker en heel rokerig, koken en wonen in een klein ruimte. De bewoonster lag behoorlijk ziek in bed, dus maar een beetje afstand gehouden. De gids was niet zo gek of hij moest eerst nog even haar cavia's voeren. (ze maakte ze meer zorgen over het welbevinden van haar cavia's dan over zichzelf.

Na de lunch weer tijd voor de blog, maar helaas nu had de muis het opgegeven. Gewapend met een klein kaartje ging ik het stadje in op zoek naar een computerzaak en tot mijn verbazing waren er zelfs 2 en kon ik ook nog uit diverse muizen kiezen, ik heb nu weer zo'n handig klein minimuisje ($5 en ik kreeg er ook nog 2 snoepjes bij). Voor de pandemie gingen er wekelijks 2 treinen door het dorp, nu gaat er geen enkele trein meer. De mensen liepen over de rails, het voelde als een verlaten cowboy stadje. Terug in het hotel tijd voor de blog.

Ik was druk bezig met mijn blog toen er nieuwe mensen arriveerden, het bleken Victoria en Marcus van de jungle tocht te zijn. Dus even

belevenissen uit gewisseld.

16.30 was het tijd voor de kookles: empanadas en quinoa bitterballen maken en natuurlijk ook proeven.

Empanada eten ze hier met suiker of chocoladesaus, maar heb ze liever met chilisaus (salsa picante). Quinoa bitterballen worden hier geserveerd met een warm drankje (waar je kannetje alcohol bij krijgt) en salsa picante.

Weer een heel voldaan gevoel over de dag.


  • 14 Augustus 2022 - 13:47

    Mary:

    Hoi Tineke, weer een mooi verslag maar de foto's zijn weer super, vooral de foto van de parmantig zittende dame met het kindje Wat een deftigheid.
    Groetjes
    Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Eindelijk mag het weer! Ik neem u / jullie graag mee op deze mooie reis. Beleef de reis met me mee door het lezen van de verslagen en het bekijken van de foto's. Geniet met me mee.

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 100072

Voorgaande reizen:

20 Februari 2023 - 20 Maart 2023

missie en daarna vakantie

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

rondreis Ecuador en de Galapagoseilanden

02 Februari 2020 - 16 Januari 2020

End Polio Now en daarna op bezoek in Mumbay

30 November -0001 - 04 Januari 2020

kerst en nieuwjaar in Marrakesh, Marokko

21 Oktober 2019 - 10 November 2019

Met Rotaplast naar Bangladesh

22 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Myanmar

19 December 2018 - 08 Januari 2019

Dubai, cruise Dubai-India, Mumbay,Dubai

11 Juni 2018 - 02 Juli 2018

Tanzania

01 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Friendship exchange Nederland - India

25 December 2017 - 01 Januari 2018

The Gambia

06 Juli 2017 - 24 Juli 2017

het beste van Vietnam

05 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

rondreis door Nepal

21 December 2015 - 04 Januari 2016

15 daagse rondreis door Sri Lanka

23 April 2015 - 23 Mei 2015

Pura Cuba en daarna smiles na de OK's in Peru

18 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

chili en paaseiland

18 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Chili Paaseiland

21 December 2013 - 03 Januari 2014

rondreis Jordanie

12 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

op bezoek bij Eric

Landen bezocht: