vrije dag - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu vrije dag - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu

vrije dag

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

01 Maart 2023 | Filipijnen, Cebu

Zaterdag vrije dag,

Het ziekenhuis is van de 7 dagen adventisten en voor hun is zaterdag sabbat dus er wordt vandaag niet gewerkt.

Omdat onze lead nurse positief was getest op COVID, werden alle festiviteiten, diners en ontvangsten gecanceld en mochten we alleen in kleine groepjes activiteiten ondernemen. Ik ging met Dr. Sammy 1 van de anesthesiologen met een privéchauffeur op sightseeing tour door de omgeving van Cebu. We reden vanuit de stad via kleine weggetjes met veel haarspeldbochten door de groene bergen (het regent hier regelmatig en heel hard) met veel prachtige vergezichten. Overal bloeiden prachtige bloemen, allerlei soorten orchideeën staan hier gewoon langs de weg in de tuinen van de mensen.

We bezochten eerst little Amsterdam, een soort botanische tuin, waar ze op een amateuristische manier geprobeerd hadden een soort Holland sfeer te creeeren. De bloemen waren goed verzorgd en de uitzichten waren heel mooi. De grap was dat de mevrouw van de souvenirshop bij de uitgang mij probeerde mini klompjes te verkopen, ik vertelde haar dat ik ze zelf al had meegenomen uit Nederland.

De volgende stop was bij the Temple of Lea. We hadden een Aziatische tempel verwacht, maar het bleek een groot Grieks aandoend gebouw te zijn. Een soort Filipijnse Taj Majal, het was gebouwd ter na gedachtenis aan Lea, de overleden vrouw van de bouwer.Er was een groot plein en de aankleding wad overweldigend overal marmer, gouden leeuwen, prachtige trappen en enorme kroonluchters.

Daarna bezochten we een Tao tempel, prachtig gelegen. De constructie bestond vooral uit geverfd beton. We mochten geen foto’s nemen van de goden die binnen stonden en daar waren ze erg strikt in.

Vervolgens gingen we naar een groot kunstwerk met de hele geschiedenis van de Filipijnen, geen info ter plekke, dus we moesten dit op internet opzoeken.

Daarna brachten we een bezoek aan het fort.

Voor de lunch bezochten we nog “the Magellan cross, die op plaats stond waar de eerste 750 mensen waren gedoopt. Dit kruis stond bijna direct voor de ingang van “the Basilca Minero del Santo Niño , een prachtig mooie kerk met veel mooie gebrandschilderde ramen. Op het terrein van de kerk bevond zich ook en seminarium en de jongens die in opleiding waren hingen uit de ramen om al de toeristen te bekijken.

We gingen eten in de seaside Mall (op de Filipijnen stikt het van de malls) bij de oprit van de 3e brug. Later gingen we deze over de brug op weg naar “the floating restaurant” en “the house of the 1000 roses”. Het drijvende restaurant was door de laatste tyfoon volledig verwoest, maar er was wel een ander leuk restaurant, maar we hadden net gegeten.

Voor the house with 100 roses bevonden zicht 1000 witte rozen, helaas ook hier nep en met ledverlichting en zeepbellen machine’ s om ’s avonds een romantisch te creëren.

Er werd zelf entree geheven (10 peso’s met senior korting) om het terrein e mogen betreden.

Het uitzicht maakte allee nep een beetje goed, vooral toen de zon inmiddels al een beetje onderging.

Onderweg stopten we nog om verse kokosnoot melk te drinken, hier werden verrast door een processie i.v.m. de vastentijd.

Nadat we nog the shrine of Lapu Lapu hadden bezocht (een bronskleurig beeld van de man die het gelukt was met zijn “leger” de Spaanse veroveraars te verslaan). Het stond op een mooi plein, waar het druk was met allerlei sportende mensen.

Helaas kon je bij het water zien waar het probleem van de plastic soup begint, een mooi riviermonding vol met allerlei plastic en afval, zo jammer.

Onze laatste stop was bij een lokale fruit en vismarkt, heel kleurig en zoveel soorten vis, fruit en groenten.

Een goed bestede dag, zo heb ik tenminste meer gezien van Cebu dan alleen de weg van hotel naar het ziekenhuis en de grote mall waar ons hotel onderdeel vanuit maakt.

Morgen gaat om 05.00 weer de wekker zodat we op tijd in het ziekenhuis kunnen zijn.

• 01 Maart 2023 - 08:56

Ton:

Dus ook daar Plastic Soup. Geniet nog van je avontuur

• 01 Maart 2023 - 09:27

Marja :

Heel bijzonder!

• 01 Maart 2023 - 12:27

Wilma:

Dankjewel weer voor je beeldende beschrijving van vooral de natuur. Lijkt me echt een prachtig land om te zijn en te beleven.

• 01 Maart 2023 - 14:49

Diny:

Wel weer een mooi verslag heb verschillende keren op internet gekeken naar al die plekken waar je bent geweest ik moest wel lachen het verhaal over die klompjes [e-1f60a][e-1f929][e-1f923]l

• 01 Maart 2023 - 16:00

Lucy:

Wat een mooie tocht heb je gemaakt!!