OK dag 3 - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu OK dag 3 - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu

OK dag 3

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

01 Maart 2023 | Filipijnen, Cebu

Zondag OK dag 3

Weer vroeg aanwezig, vandaag worden er voornamelijk palates (gehemelte defecten/ spleten en spleetjes) geopereerd, lange procedures dus af en toe spitsuur in de sterilisatie ruimte als ineens alle OK’s tegelijk klaar zijn.

Onderweg in de bus sta ik steeds verbaasd over de chaos en de onoverzichtelijk van de elektriciteit

kabels. Het lijkt me heel moeilijk om storingen op te lossen, maar misschien voegen gewoon een nieuwe kabel aan het system toe.

Vandaag wachten er weer een twaalftal prachtige kindjes en ouders op de levens veranderende operaties: niet meer gepest worden hoe je eruitziet of hoe je praat.

Vandaag staat een jongeman van 22 op de lijst, hij is helemaal alleen gekomen zonder iemand om bij hem te zijn rondom de operatie en hem te ondersteunen. De hele tijd verborg hij zijn hazenlip achter een sjaal. Hij is nog nooit eerder geopereerd. Na de operatie kan hij zijn hele gezicht weer laten zien en als hij een snor laat groeien zie je waarschijnlijk nies meer van het litteken als het genezen is. Hij krijgt nu kansen voor de toekomst misschien wil hij een vrouw gaan zoeken, trouwen en kinderen krijgen, kortom hij krijgt een totaal ander toekomstperspectief.

De mobiele telefoons en het enorme tv-scherm met allerlei filmpjes zorgt voor goede afleiding voor de kinderen.

Boven (4e etage) is de gymzaal verdeeld in pre-OK en post-OK patiëntjes.

De pre-OK kindjes worden allemaal door de kinderarts en de zuster gecheckt: geen koorts en heldere longen? Dat is de OK een go en krijgen de kinderen een lichte pijnmedicatie voor de OK.

Bob onze patiënt transporter brengt de kindjes met hun begeleider samen met de bijbehorende dossier naar de wachtkamer/speelruimte, totdat ze bij de deur opgehaald worden door hun anesthesioloog en de operatiezuster. Na een check van patiënt naam, nummer en welke operatie er gedaan gaat worden, mag het patiëntje mee naar de operatiekamer. De begeleider blijft wachten totdat het patiëntje stabiel is in de recovery kamer.Als het allemaal goed gaat, wordt het kindje op de schoot van de begeleider in een rolstoel teruggebracht naar de zaal. Waar de lokale zusters en onze dokters de kindjes nauwlettend in de gaten houden.

Vandaag was er ook nog een poliklinische procedure waar bij een jongeman van 10 een tand uit zijn neus werd verwijderd. Dit was door zijn gehemelte naar de neus gegroeid. Eindresultaat: leven totaal veranderd na zo’n kleine procedure! Niet meer gepest worden met je “snot” neus. De verzorging is hier meer dan uitstekend, ’s middags komt er zelfs een masseuse om wat aan de stijve spieren (van de rare houdingen tijdens de OK) te doen. Het eten is hier even wennen altijd rijst en alles smaakt zoet. Het fruit is hier geweldig lekker en heel gevarieerd.

• 02 Maart 2023 - 08:42

Annette Schermer:

Ha Tineke,

wat maak je weer prachtige foto’s van het mooie zinvolle werk wat jullie doen.

Hoe vaak heb je hier al een bijdrage aan gegeven??

• 02 Maart 2023 - 11:12

Wim :

Beste Tineke,

Wat is het mooi dat je dit doet! Het laat maar weer eens zien hoe veel "goed" Rotary doet in de wereld!

Aangrijpende verhalen; en fantastische oplossingen daarna. Een mooi gezicht is heel waardevol, met of zonder snor:)!

Al zin in een Nederlands bordje?

Tot de volgende keer,

Hartelijke Groet

Wim

• 02 Maart 2023 - 17:51

Wilma:

Wat moet dat fijn zijn om zo een mooi resultaat te hebben van je werk! Chapeau.

• 02 Maart 2023 - 22:21

Diny:

Hallo Tineke

Al die foto’s heeft al een mooie verhaal vooral over die jongeman maar hij kan zich laten zien! een knappe jongen ik wens die jongeman een mooie toekomst

maar het is allemaal spannend voor die kinderen?

wat gaat er allemaal gebeuren? Vragenden oogjes van die kindjes!

Maar wel weer mooi werk!

groetjes Diny

P.s. Wij hadden hier Noorderlicht gehad ik probeer een foto te sturen!

• 02 Maart 2023 - 22:28

Diny: