laatste 2 duiken en dan naar Sequijor - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu laatste 2 duiken en dan naar Sequijor - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van Tineke - WaarBenJij.nu

laatste 2 duiken en dan naar Sequijor

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

13 Maart 2023 | Filipijnen, Moalboal

10-3 de laatste 2 duiken en dan door naar Seguijor

Gisteravond kwam de dame van de receptie vertellen dat niet morgenvroeg heel vroeg, maar vanavond om 23.00 de taxi komt om me naar de ferry te brengen die naar Seguijor vaart.

Vandaag weer een privé boot. Het plan was om wat meer noordelijker te gaan duiken, maar toen we er aan kwamen was er te veel wind, te hoge golven en te veel stroming. Dus we gingen over op plan B: White Beach, maar dan een stukje noordelijker. Er was inderdaad een hele harde stroming, soms gingen we zo snel dat we ternauwernood konden zien wat er allemaal tussen het zacht koraal te zien en even op de plaats hangen om even goed te kijken, was bijna niet mogelijk. Gelukkig nam de stroming aan het eind van de duik af. Allan (de dive master) deed heel veel moeite om nog even allerlei leuke dingen aan te wijzen. En hij werd gestraft voor de geintjes die hij met mij uitgehaald had over de gestreepte zeeslang, toen hij een Nemo aan het plagen was werd hij zowaar gebeten door de Nemo, mijn regulator viel bijna uit mijn mond zo moest ik daar om lachen. Hij maar vol verontwaardiging druk gebaren dat een Nemo hem gebeten had.

De laatste duik was echt genieten, een klein beetje stroming prachtige zacht koralen en een rustig etende schildpad. Later zwom er nog en groot schildpad met 2 pilotvissen voorbij. Op 5 meter nog even tijdens de veiligheidsstop genieten van de top van het koraal en toen terug naar de boot.

Toen we wegvoeren van de duikstek kwam de schildpad nog even met zijn kop boven water, alsof hij nog even “tot ziens” wilde zeggen en afscheid nemen.

Bij ons resort aangekomen was er even paniek bij het aanleggen, de motor wilde niet meer in de achteruit (black Magic?) en er werden allerlei touwen en ankers uitgegooid om te voorkomen dat we afdreven naar het strandje. Uiteindelijk werd het opgelost en gingen we nog een rondje maken (we konden nog steeds alleen vooruit) om aan te leggen. Er werd een lang touw naar de steiger gespannen, zodat ik me via het touw naar de steiger kon trekken. Ik ben benieuwd of er nog meer black magic zal komen, om te verhinderen dat ik naar Seguijor ga.

Nadat ik inmiddels al gedoucht had, kwamen ze pas met alle spullen terug van de boot. Samen met Allan schreef ik nog alle duiken in mijn duiklogboek en werden ze door hem afgetekend. Ik had deze week 13 fantastisch duiken gemaakt.

Daarna ging ik met een tricycle naar het dichtbijgelegen stadje om geld te pinnen bij de ATM. Het eerste stukje weg vanaf het resort was bijna niet te doen en ik werd dan vreselijk door elkaar geschud. Na de ATM even naar the mall (hier een miniem winkelcentrumpje) om wat inkopen voor de reis op de boot.

De dame van de balie bleef tot 23.00 aanwezig om nog een keer de taxichauffeur te instrueren waar hij me naar toe moest brengenen natuurlijk om afscheid te nemen, ik moest vooral terugkomen en vrienden en familie meenemen.

Ik had vanaf het begin niet zoveel vertrouwen in deze chauffeur, hij leek een beetje nachtblind want hij werd regelmatig door een bocht of een kruispunt verrast. En natuurlijk toeterde hij voortdurend voor honden, motors en tricycles. De boot zou om 01.00 vertrekken en we moesten 2 uur van tevoren op de pier aanwezig zijn en ik moest nog een kaartje kopen. De chauffeur sprak slecht Engels en floot voortdurend heel irritant. Toen het 00.00 vroeg ik ver het nog was naar de boot, Hij antwoorden een 30 tot-60 minuten, ik hoopte dat ik de boot nog zou halen maar hij stelde me gerust 30 minuten van tevoren was voldoende. Tot mijn verbazing waren we inmiddels weer in Cebu aangekomen en toen we om 00.30 bij de pier aankwamen, ging de boot naar Seguijor pas de volgende middag!! Hoe zo zwarte magie. Er volgde een verhitte discussie met zijn baas, de chauffeur en mij. De chauffeur zei ik ben alleen maar de driver en ik moest je naar Cebu pier zuid brengen. IK gaf aan dat hij goede instructies had gehad van de dames van Kasai Village. IK kon niet in de haven blijven en we besloten dat ik in mijn vorige hotel “Summit” zou gaan overnachten en Sea Explorers de kosten hiervoor aan mij terug zouden betalen. Rond 01.30 was ik dus weer terug waar alles in de Filipijnen begon. Gelukkig hadden ze in het hotel nog een kamer vrij voor en walk-in. Ik sliep tegen de verwachting vannacht in een echt bed i.p.v. op een boot rond te hangen.

Ben benieuwd of er morgen echt een boot naar Seguijor vertrekt.


  • 13 Maart 2023 - 11:19

    Wim :

    Hoi Tineke,

    Wat maak je toch mooie reizen, ziet veel en maakt veel mee. Menigeen zou zomaar jaloers kunnen worden op al deze schitterende ervaringen:)!

    Behouden thuiskomst.

    Hartelijke Groet Wim


  • 13 Maart 2023 - 13:00

    Marianne Koebrugge:

    de ervaringen van deze reis kun je weer bijschrijven Tineke. een goede thuisreis gewenst.

    groet,

    Marianne


  • 13 Maart 2023 - 16:31

    Wilma :

    Dit was me het verslag wel zeg… Nog een prachtig duikverhaal en als afsluiter gedoe zeg!


  • 14 Maart 2023 - 13:45

    Diny Elemans :

    Halo Tineke

    wat een verhaal zeg! Ook zo iet moet je toch ook beleven!

    maar dat die nemo zo agressief is! Had ik niet in de gaten, het is toch zo’n mooi visje???? Maar toch leuk zo iets, jaja boontje komt om het loontje toch? Wel hele mooie foto’s allemaal en vooral die kleuren van die zonsondergang,schitterend en ik geniet mee Tineke!!!!!

    groetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Eindelijk mag het weer! Ik neem u / jullie graag mee op deze mooie reis. Beleef de reis met me mee door het lezen van de verslagen en het bekijken van de foto's. Geniet met me mee.

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 100171

Voorgaande reizen:

20 Februari 2023 - 20 Maart 2023

missie en daarna vakantie

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

rondreis Ecuador en de Galapagoseilanden

02 Februari 2020 - 16 Januari 2020

End Polio Now en daarna op bezoek in Mumbay

30 November -0001 - 04 Januari 2020

kerst en nieuwjaar in Marrakesh, Marokko

21 Oktober 2019 - 10 November 2019

Met Rotaplast naar Bangladesh

22 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Myanmar

19 December 2018 - 08 Januari 2019

Dubai, cruise Dubai-India, Mumbay,Dubai

11 Juni 2018 - 02 Juli 2018

Tanzania

01 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Friendship exchange Nederland - India

25 December 2017 - 01 Januari 2018

The Gambia

06 Juli 2017 - 24 Juli 2017

het beste van Vietnam

05 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

rondreis door Nepal

21 December 2015 - 04 Januari 2016

15 daagse rondreis door Sri Lanka

23 April 2015 - 23 Mei 2015

Pura Cuba en daarna smiles na de OK's in Peru

18 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

chili en paaseiland

18 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Chili Paaseiland

21 December 2013 - 03 Januari 2014

rondreis Jordanie

12 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

op bezoek bij Eric

Landen bezocht: