Vrijdag 2-2-2018 Hare Krisna, Sabbat - Reisverslag uit Bombay, India van Tineke - WaarBenJij.nu Vrijdag 2-2-2018 Hare Krisna, Sabbat - Reisverslag uit Bombay, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Vrijdag 2-2-2018 Hare Krisna, Sabbat

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 Februari 2018 | India, Bombay

We ( ik ben samen met Anette in een host family geplaatst) werden hier vanaf het begin helemaal in de watten gelegd, we moeten voortdurend iets eten of drinken. Poonam en Vishu (onze hosts) doen er alles om het voor ons comfortabel mogelijk te maken en ons thuis te laten voelen. Om 11.00 werden we wakker, met het gevoel alsof we gisteravond een laat feestje hadden gehad. We begonnen met thee met allerlei zoetigheden. Daarna kregen we een “lichte” brunch, allerlei heerlijk kleine gerechtjes het ene nog lekkerder dan het ander. En ook werd er voor ons direct een koud wit wijntje georganiseerd. Iedere keer verscheen er weer een ander gerecht op tafel. Poonam kookt de sterren van de hemel. Ze hebben hier een bel op de tafel en als ze daar op drukken verschijnt er onmiddellijk een lieve jonge Indiase dame ( op blote voeten) die alle opdrachten en wensen aanhoort en per direct vervult. Onze hosts spreken goed Engels en zijn heel geïnteresseerd in Nederland en in ons en vinden het ook erg leuk om ons over hun land te vertellen. Ze zijn heel trots op hun land. We wonen in het noorden van Bombay in een luxe appartement met uitzicht op zee. Tot mijn verbazing was het huis strak modern ingericht zonder oosterse franje en met weinig bling bling. Het huis heeft een heerlijk overdekt terras uitkijkend op zee, waar voortdurend een heerlijk licht briesje waait. Na de brunch en een “verplichte“ douche (je moet hier altijd voordat je weg gaat even douchen) gingen we onderweg voor een eerste korte kennismaking Bombay. Iedereen (in dit gedeelte van de stad) heeft minstens 2 auto’s met chauffeur. Het verkeer staat hier het grootste deel van de dag in de file en je hoort de hele dag toeterende auto’s.
Eerst bezochten we het Hare Krisna centrum, met bijbehorende tempel. Hier rijdt de chauffeur je voor, helpt je met uitstappen en als je weer weg wilt, bel je hem op en rijdt hij weer keurig voor Prachtig om al die kleurrijke mensen te zien die helemaal opgaan in hun geloof . Gelukkig vinden ze het niet echt erg om gefotografeerd te worden. Onze volgende bestemming was 1 van de stranden van Bombay. Het strand was overvol, bijna niemand zwemt hier in zee, ze staan allemaal in het water om af te koelen. Hier hadden we onze eerste kennismaking met allerlei verkopers en natuurlijk ook met bedelende kinderen. Heel grappig als je staat te fotograferen er iemand komt die je aanbied om met zijn camera een foto van je maken, die je natuurlijk naderhand kunt kopen. De afstanden zijn hier groot en verplaatsen van A naar B kost altijd veel tijd. We gingen eerst terug naar huis om te douchen en om te kleden, want we werden later verwacht in het Marriott hotel waar we uitgenodigd waren (Vishu en Poonam waren onderdeel van het exchange team van India naar Israël en hadden vorig jaar Israël bezocht). Israëlische exhange team Sabbat te vieren. Ook hier weer heerlijk eten, maar nu koosjer. Helemaal te gek om in 1 dag kennis te maken met 2 heel verschillende eetculturen. Een groot gedeelte van de Israëliërs sprak geen of heel weinig Engels, dus communiceren was improviseren. Ze zongen allemaal Hebreeuwse Sabbat liederen en verder waren er luidruchtige speechen over en weer. Wat opviel was het plezier tussen de leden van de groep onderling, maar met hun Indiase vrienden.
Thuis gekomen kregen we nog een koud wijntje op het heerlijke terras, waarna we van onze nacht rust gingen genieten.

• 05 Februari 2018 - 15:24

Martine :

Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en vooral veilig bent aangekomen ;)
    Heel veel plezier daar

• 05 Februari 2018 - 22:12

Diny Elemasns:

geweldig om dit te lezen hoe warm is het? temperatuur? hebben ze last van smog omdat de zon ondergang is wazig op de foto
    hier hebben we een beetje winter vannacht temperatuur was -5c
    nou vanavond 21:59 -1.2 c dus een beetje winter

vanmiddag was de zon, tegen 4 u was het betrokken, zon was weer weg .

heel veel plezier en geniet er van toch wel mooi die foto's bedankt dat we mee kunnen geniet.