zaterdag 10-02-2018 Ganges, opgraving, Arti - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Tineke - WaarBenJij.nu zaterdag 10-02-2018 Ganges, opgraving, Arti - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Tineke - WaarBenJij.nu

zaterdag 10-02-2018 Ganges, opgraving, Arti

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

13 Februari 2018 | India, Jaisalmer

Om de zonsopgang op de Ganges te zien moesten we om 5.30 vertrekken vanuit het hotel. Eerst bracht de chauffeurs ons tot aan het voetgangers gedeelte van de stad Daarna liepen we naar onze boatsman en namen we plaats in een grote roeiboot. Ik zat alleen met de gids in de boot en had dus alle ruimte voor mijn fotospullen en niemand zat in beeld. We voeren uit stroomopwaarts, mijn gids vertelde allerlei bijzonderheden terwijl ik foto’s. Ook hier weer prachtige kleuren. Het was aan de oevers van de Ganges veel minder hectisch dan ik had verwacht had, maar we zagen toch een heleboel mensen die hun dagelijkse ritueel van volledig onderdompeling in de Ganges uitvoerden. t . We bekeken een aantal ghats en gingen later stroomafwaarts terug tot aan de ghat waar bijna alle crematies plaatsvinden. Uit respect mocht je geen foto’s nemen. Toen we uitstapten en door de kleine straatjes liepen, bleek zich daar een hele commerciële handel rondom de crematie te bevinden. Hier kon je alle benodigdheden voor de crematie kopen: kleding voor de overledene, bloemen, rituele oliën, wierrook enz. Via allerlei kleine straatjes en steegjes liepen we terug naar de auto en de chauffeur. Het was nu tijd om te gaan ontbijten. Om 14.00 gingen we voor het 2e programma onder deel van de dag: archeologische opgraving en museum. Het was 1 van de belangrijke plaatsen uit het Boeddhisme, hier had Boeddha zijn eerste profetieën uitgesproken. De Britten hadden het museum gebouwd en de gevonden voorwerpen keurig in een boeddhist gedeelte in de linker vleugel en een hindoeïstisch gedeelte in de rechter vleugel ondergebracht. Na dit bezoek nam ik afscheid van mijn gids en had ik verder de rest van de dag vrij. Het leek me een goed idee om nog een keer naar de Arti ceremonie te gaan, maar het deze keer vanaf het water te gaan bekijken. Volgens de receptie van het hotel was het veilig om alleen naar de ceremonie te gaan. Rond 15.30 nam ik een fiets riksja naar de stad, het kostte wel wat onderhandelen over de prijs, maar we kwamen er uiteindelijk uit (IND 200 heen en weer, zonder betalen voor de wachttijd), het hotel bleek bijna 7 kilometer van de stad verwijderd. Het was ook nu weer vreselijk druk, zelfs op de fiets kwam je er bijna niet door. Mijn fietser probeerde me tijdens de rit van alles extra te verkopen (boattrip, guiding enz.), maar ik wilde dat allemaal niet. Toen we bij het voetgangersgedeelte aankwamen had hij het helemaal gehad en hij vertelde dat hij ook niet zou blijven wachten. Dat was totaal geen probleem, want hier waren zoveel riksja’s en tuk-tuks beschikbaar. Ik liep met de massa mee naar de ceremonie plaats, ik was heerlijk vroeg en kon uitkiezen waar ik wilde gaan zitten. Ik koos voor een zitplaats op 1 van de boten, ik kon op de 1e rij plaats nemen, aar dat kostte wel IND 250 ipv 200. Ik had een fantastisch overzicht over de ceremonie en besloot gewoon te gaan genieten en geen foto’s te gaan nemen, Het bleek dat ik de vorige dag het begin van de ceremonie had gemist, want er vonden eerst van allerlei rituele plaats aan de oever van de Ganges. Het was opnieuw een bijzonder ervaring, vooral als het hele publiek de mantra’s en gebeden mee dreunt. Omdat ik nog niet in een tuk-tuk had gezeten leek het me leuk om hierin terug te gaan naar het hotel. Nou dat bleek met een ervaring, ook nu weer ontzettend druk en mijn chauffeur ging toeterend van het ene gaatje in het verkeer naar het andere gaatje, hij sneed iedereen af, nam voorrang en moest af en toe een complete noodstop maken om een botsing te voorkomen. Het is hier nu de juiste tijd om te trouwen en dit gebeurd hier met alle pracht en praal. Grote versierde wagens met voorop een drumband + en Piper corps, met daarnaast aan beide zijden een rij mensen met hoge verlichtingen op hun hoofd. Tijdens deze optocht werd er ook voortdurend vuurwerk afgestoten. Uiteindelijk kwam ik toch veilig aan in het hotel. Ook deze avond hadden ze weer een buffet met smakelijke Indiase gerechten. De toetje zijn hier meestal vreselijk zoet, maar vandaag was de tiramisu niet zoet, maar een beetje zout.

• 13 Februari 2018 - 16:05

Marianne Koebrugge:

Wat een mooie ervaring Tineke, je wordt zo goed ondergedompeld in de Indiaase manier van leven. Geniet ervan en pas goed op jezelf.
    Hartelijke groet.

• 13 Februari 2018 - 21:18

Mary:

Hoi Tineke,
    je foto's zijn dit keer echt bijzonder mooi, wat een ervaring en wat apart om te zien.