Donderdag 08-02-2018 bustocht, fare well - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Tineke - WaarBenJij.nu Donderdag 08-02-2018 bustocht, fare well - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Donderdag 08-02-2018 bustocht, fare well

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

11 Februari 2018 | India, Jaisalmer

Vandaag de laatste dag als team in India. Ze hadden voor ons nog een vol programma geregeld. Om 08.30 verzamelen en dan met de bus ongeveer 2, 5 uur (afhankelijk van het verkeer) naar grootste pagode van de wereld. Onze begeleider had een jonge Indiër meegenomen, om zijn niet altijd goed verstaanbare Engels te vertalen, maar ook om ons te entertainen. Deze jongeman woonde in 1 van de eerste en de grootste slums van Mumbay. Hij vertelde hierover allerlei wetenswaardigheden: de belangrijkste industrie in de slums is recycling,
bijna iedereen heeft er een klein bedrijfje of werkt. Hij zelf studeerde aan de universiteit. Eigenlijk woonde hij in een wijk van labourers( mensen met werk), maar de regering noemt dit gebied (midden in stad) slums, zodat ze de grond op kunnen gaan eisen ter verbeteren van de stad (grote flatgebouwen neerzetten). Hij vertelde dat iedereen in de wijk een certificaat van eigendom van de grond heeft, zodat ze niet zomaar van hun plek weggestuurd konden worden. Wij vertelde hem ook van alles over Holland en hij was verbaasd dat we in Nederland meer fietsen hebben dan inwoners. De pagode was indrukwekkend: inmens , kleurijk. Het eigenlijk een studie centrum voor de meditatie, na een cursus van 10 dagen mag in de grote zaal onder de stoepa mediteren.
We kregen ook een korte workshop mediteren (10 minuten) heel bijzonder om dit ervaren, ook al was het een beetje ingewikkeld met een drilboor op de achtergrond en een keiharde stem die vertelde wat je moest doen, maar die je niet of nauwelijks kon verstaan. We liepen helemaal rond de pagode en overal stonden treffende teksten op de muur. We kregen nog een film te zien over het ontstaan en bouw van de stoopa. Erg bijzonder is dat er geen pilaren zijn, de stenen zijn verbonden d.m.v. soort click systeem en is geen cement voor de bouw gebruikt. Na de lunch nog even een bezoek aan de museumwinkels voor wat laatste souvenirs. Op de terugweg
hebben we samen allerlei typische Nederlandse tot genoegen van onze begeleiders. We brachten een bliksembezoek aan het strand, waar nog steeds niemand zwom. Daarna naar de Chanti tempel van Hare Krisna.
Vandaag waren de deuren voor de beelden gesloten en werden zij na uitspreken van ceremoniële teksten, met gezang van de bezoekers geopend. Vandaag wren de beelden helemaal in het paars, het schijnt dat ze elke dag andere kleren (die geschonken worden) aan krijgen. We kregen nog wat literatuur aangeboden van 1 van de monniken hij regelde ook dat wij een gezegende afrikaan meekregen, die geluk in ons huis zou brengen. Het laatste bezoek was aan en katholieke kerk. De pastelkleurige inrichting was een verademing na die pracht en praal. We werden hier door onze chauffeur opgehaald en moesten snel omkleden om naar de fare wel party te gaan. Annette en ik hadden allebei van Poonam een tuniek met bijbehorend broek gekregen, dus we geen Indian style. Het was heel gezellig met weer heel veel snacks en daarna nog een diner. Al onze gastgezinnen en begeleiders waren aanwezig en ook maakte we kennis met alle koppels die naar Nederland komen. Eindelijk kon Marianne haar mooie presentatie over Nederland late zien. En na allerlei bedankjes en toespraken over en weer, kregen we nog meer cadeautjes. Hier nam ik afscheid van Marianne, Brian, Margaret, Jos en Henk Jan met de belofte om elkaar op de discon in Ulft weer te zien. Ze boden spontaan aan om daar promotie te gaan maken voor de RFE (rotary family exchange), want iedereen was enthousiast over de gastvrijheid , de interactie met de gastgezinnen, de cultuur van India en natuurlijk het heerlijke eten in India. Annette ging nog even mee naar ons huis om zich om te kleden en de laatste spulletjes in de koffer te pakken. Ook Annette moest nu terug naar Nederland, ik zal mijn slapie wel missen in de komende week, vanaf het eerste moment hadden we een hele goede click, we waren echt soul mates. Iemand in de groep zei nog: “ ik had gedacht vrienden te maken in India, maar als bonus kreeg in nog een andere groep vrienden erbij: de leden van mijn Nederlandse team.