meeting PPDI, illegaal in Indonesië - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu meeting PPDI, illegaal in Indonesië - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu

meeting PPDI, illegaal in Indonesië

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 Augustus 2024 | Indonesië, Mataram

Vrijdag 2 augustus

Vergadering, illegaal in Indonesië

Eigenlijk stond er vandaag niets op het programma. Nick had een meeting met de leden van de PPDI, een organisatie die de regering adviseert over hun hulp aan mensen met een beperking. Als ik het leuk vond, mocht ik met hem mee. Natuurlijk was ik erg benieuwd. Rifki wachtte weer bij de supermarkt op ons, hij had Pak Yunus(de inventieve keverkweker) achterop. Na wat zoeken, ze waren verhuisd, nog meer en kleinere steegjes kwamen op de vergaderplek. De PPDI huldigt het principe dat je mensen geen vis moet geven, maar een hengel of een boot zodat ze zelf voor hun eten kunnen gaan zorgen. Zelfs zonder dat ik de taal begreep, voelde ik aan hoe gedreven deze mensen allemaal waren. Fazar al 30 jaar lid van de organisatie verzorgd trainingen voor blinde mensen om bezems te kunnen maken en zo hun de kans te geven om geld te kunnen gaan verdienen. Verder heeft hij altijd een slaapplaats en eten voor mensen (van ver) die in de stad moeten zijn voor bijv. een doktersbezoek. Pak Yunus is de inventieve man, altijd bezig om weer iets anders op te pakken en uit te zoeken, hij is een man die altijd kansen ziet.

Het was een geanimeerd gesprek, waarin veel gegevens uitgewisseld werden.

Thuis bood ik Nick nog en kopje koffie uit Sembulan aan. Op dat moment kreeg hij een vervelend telefoontje van Fitri. Bij binnenkomst in Indonesië kreeg ik maar een visum voor 30 dagen, deze online verlengd kunnen worden. Fitri had kennissen bij immigration en zou het voor mij regelen.

Ik had het de laste weken al divers malen gevraagd en steeds bevestigde ze dat haar vrienden het online zouden regelen voor IDR 50.000 (€35). Het telefoontje was eigenlijk voor mij, maar Fitri durfde mij niet te bellen.

We waren te laat !! met de verlenging, ik was al 3 dagen illegaal in Indonesië en ik moest nu IDR 3.500.000 (€195) betalen als boete en de voor de verlenging van het visum. Ik was echt heel erg boos, het was zonde van het geld (hier had ik zoveel mensen mee kunnen helpen) en het was niet nodig geweest. Ik had het ook via I-visum kunnen regelen, maar Fitri wilde het zelf doen. Nadat ik de ergste boosheid was afgezakt en ik gaf Nick aan dat ik vooral heel teleurgesteld was in Fitri was. Het was niet anders, het moest betaald worden. Om toch nog een beetje leuke avond te hebben, besloten we om naar Senggigi te gaan rijden om daar een lekker flesje wijn te gaan kopen. De volgende dag zou ik met Fitri naar een grote meeting van de stichting, maar ik vond dat we wat er gebeurd was vandaag nog uit moesten praten. Om 20.00 gingen we samen een kopje koffiedrinken op de berg met uitzicht op zee, maar ook op het strand. Fitri zat er erg mee en bood verschillende keren haar excuses. Het bedrag is voor de verlenging is hier een half hier een half maandloon. Ik gaf Fitri ook aan dat geen ATM machine was, dat het voor mij ook een tegenvaller in mijn vakantiebegroting is, die me dwingt tot keuzes. Ik had Fitri in principe beloofd dat als wij gingen duiken, dat zij op mijn kosten een intro-dive zou mogen maken, dat kan nu helaas niet meer doorgaan.


  • 05 Augustus 2024 - 16:12

    Marianne Koebrugge:

    het kan ook niet altijd meezitten Tineke, maar wel vervelend. hoop dat de verdere reis goed verloopt.


  • 07 Augustus 2024 - 01:59

    Elisabeth Hilgenga:

    Jammer van de visa, maar helaas gaat het vaak zo, en naar jaren te hebben gewoont in een derde wereld land wordt je gemakkelijke met heel veel dingen, een van de dingen die ik mij had voorgenomen toen ik weg ging uit Nederland, dat ik de dingen zou laten komen zoals ze komen, in veel gevallen is dat geweldig, maar als 100% nederlandse kun je aan bepaalde dingen niet wennen hahahaha, en een is de omgang van geld. Het frustreerd me nog iedere dag. Maar hier leven ze van dag tot dag, niet van week tot week, of maand tot maand of van jaar tot jaar. Het wordt beter maar het is ver van de manier hoe we zijn opgegroeid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Eindelijk mag het weer! Ik neem u / jullie graag mee op deze mooie reis. Beleef de reis met me mee door het lezen van de verslagen en het bekijken van de foto's. Geniet met me mee.

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 119974

Voorgaande reizen:

30 Juni 2024 - 23 November 2024

mijn droomreis

20 Februari 2023 - 20 Maart 2023

missie en daarna vakantie

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

rondreis Ecuador en de Galapagoseilanden

02 Februari 2020 - 16 Januari 2020

End Polio Now en daarna op bezoek in Mumbay

30 November -0001 - 04 Januari 2020

kerst en nieuwjaar in Marrakesh, Marokko

21 Oktober 2019 - 10 November 2019

Met Rotaplast naar Bangladesh

22 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Myanmar

19 December 2018 - 08 Januari 2019

Dubai, cruise Dubai-India, Mumbay,Dubai

11 Juni 2018 - 02 Juli 2018

Tanzania

01 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Friendship exchange Nederland - India

25 December 2017 - 01 Januari 2018

The Gambia

06 Juli 2017 - 24 Juli 2017

het beste van Vietnam

05 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

rondreis door Nepal

21 December 2015 - 04 Januari 2016

15 daagse rondreis door Sri Lanka

23 April 2015 - 23 Mei 2015

Pura Cuba en daarna smiles na de OK's in Peru

18 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

chili en paaseiland

18 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Chili Paaseiland

21 December 2013 - 03 Januari 2014

rondreis Jordanie

12 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

op bezoek bij Eric

Landen bezocht: