vrije dag Pura Lingsar - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu vrije dag Pura Lingsar - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu

vrije dag Pura Lingsar

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

06 Augustus 2024 | Indonesië, Mataram

Zondag 4 aug

Vrije dag Pura Lingsar

Vandaag even geen afspraken. Nu eens even niet met niemand mee, gewoon even er alleen op uit en zelf dingen ervaren en ontdekken. Op het voorpleintje van ons complex staan eigenlijk altijd taxi’s en deze werken met een meter systeem. Vandaag echter niet. Daarom ging ik bij de security vragen om een taxi voor me te regelen. Dit had nogal wat voeten in aarde. Ik ken inmiddels een paar Indonesisch woordjes, maar daar kom ik niet zover mee. Hij sprak totaal geen Engels. Maar ……. gelukkig hebben we google translate,

Zo kon ik hem duidelijk maken dat ik niet met een scootertaxi, maar met een gewone taxi wilde. Hij belde een bekende en binnen de kortste keren zou er een taxi komen. Terwijl we zaten te wachten, wilde hij toch iets meer over mij weten. Hij kende meneer Nick en vroeg of we familie waren. Ik legde hem uit dat ik Nick kende vanuit Nederland en nu bij zijn stichting vrijwilligers werk deed.

Via internet had ik uitgezocht waar ik naar toe wilde: Pura Lingsar

Pura Lingsar is een van de belangrijkste religieuze gebouwen van het eiland .Gebouwd door de Balinese hindoes, toen ze voor het eerst Lombok bezochten. Pura Lingsar is niet alleen een hindoetempel. Het is een vermenging van het hindoe geloof met Wektu Telu, een religie beoefend door de inheemse bevolking van Lombok, de Sasak. Wektu Telu's aanhangers beschouwen zichzelf als moslims, maar volgen niet alle religieuze geboden van de meer orthodoxe moslims. Ze hebben gekozen voor een mengvorm met andere overtuigingen, zoals van het hindoeïsme en de inheemse animistische tradities. Daarom is Pura Lingsar een belangrijk symbool van de eenheid voor alle religies op Lombok.

Een gedeelte van de weg ernaartoe had ik al meerdere malen achterop de scooter gepasseerd. Het laatste stuk reden we door ondergelopen rijstvelden, een prachtig groen uitzicht.

Ik had een grote sjaal meegenomen om als een sarong te kunnen gaan dragen (de mensen die hier gaan bidden dragen daarnaast om hun middel een blauwe of gele band). Het was totaal niet druk in bij de tempel. De taxichauffeur bleef op me wachten, terwijl ik het tempelcomplex in alle rust kon gaan bekijken.

De tempel was heel fotogeniek. En ik trof het dat een aantal mensen in sarongs naar binnen gingen om te bidden en hun rituelen uit te voeren. Natuurlijk moet je hier een donatie doen en krijg je daarvoor een armbandje om geknoopt.

Er was heel wat te fotograferen. Buiten de tempel was ook nog een grote visvijver waar allemaal vissers met kleurige paraplus zaten te vissen.

Terug bij de taxi aangekomen klaagde de chauffeur over de hoge prijs van het parkeren, wel IDR 5000.

Overal “passen” de parkeerwachten op je scooter of auto en meestal betaal je IDR 1000 voor deze dienst.

Ik werd keurig voor mijn deur afgezet en de chauffeur was helemaal bij dat ik hem naast de fooi ook nog IDR 5000 gaf ter compensatie voor het hoge parkeergeld.


  • 09 Augustus 2024 - 21:07

    Diny:

    Tjonge jonge wat een mooi verhaal en nu maar eens die foto’s bekijken[e-1f600]


  • 10 Augustus 2024 - 20:23

    Diny:

    foto’s bekeken dat is ook een mooi verhaal bedankt dat ik mee mag er van genieten groetjes Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Eindelijk mag het weer! Ik neem u / jullie graag mee op deze mooie reis. Beleef de reis met me mee door het lezen van de verslagen en het bekijken van de foto's. Geniet met me mee.

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 120421

Voorgaande reizen:

30 Juni 2024 - 23 November 2024

mijn droomreis

20 Februari 2023 - 20 Maart 2023

missie en daarna vakantie

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

rondreis Ecuador en de Galapagoseilanden

02 Februari 2020 - 16 Januari 2020

End Polio Now en daarna op bezoek in Mumbay

30 November -0001 - 04 Januari 2020

kerst en nieuwjaar in Marrakesh, Marokko

21 Oktober 2019 - 10 November 2019

Met Rotaplast naar Bangladesh

22 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Myanmar

19 December 2018 - 08 Januari 2019

Dubai, cruise Dubai-India, Mumbay,Dubai

11 Juni 2018 - 02 Juli 2018

Tanzania

01 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Friendship exchange Nederland - India

25 December 2017 - 01 Januari 2018

The Gambia

06 Juli 2017 - 24 Juli 2017

het beste van Vietnam

05 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

rondreis door Nepal

21 December 2015 - 04 Januari 2016

15 daagse rondreis door Sri Lanka

23 April 2015 - 23 Mei 2015

Pura Cuba en daarna smiles na de OK's in Peru

18 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

chili en paaseiland

18 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Chili Paaseiland

21 December 2013 - 03 Januari 2014

rondreis Jordanie

12 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

op bezoek bij Eric

Landen bezocht: