M resort via Snakehill - Reisverslag uit Efate, Vanuatu van Tineke - WaarBenJij.nu M resort via Snakehill - Reisverslag uit Efate, Vanuatu van Tineke - WaarBenJij.nu

M resort via Snakehill

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

13 September 2024 | Vanuatu, Efate

Zondag 08-09-2024

Snorkelen bij M resort via Snakehill

Het leek er niet op dat het een mooie zonnige dag zou worden, maar misschien valt het mee. Het weer veranderd heel snel.

Nadat we ook Melody in de stad hadden opgepikt en zij ergens onderweg haar duikbril en zwemvliezen had opgehaald gingen we (linksom omhoog over het eiland) onderweg naar M resort in Mangalililu. Liz had inmiddels slapeloze nachten gehad over het rijden via Snakehill. Ze was hier al een keer onderweg gestrand met een lekke band en de andere keer had haar oude autootje het opgegeven. Ze heeft nu sinds een jaar een nieuwe auto met meer vermogen. We vertrokken niet voordat Liz bij de garage had geïnformeerd of de auto daadwerkelijk Snakehill aan zou kunnen. Volgens de garage zou het geen problemen op moeten leveren en was de auto geschikt voor de klim. In de volksmond heet de weg via Snakehill the Vanuatu Zig Zag, dus ik zag uit naar wat er komen zou.

Liz begon met pijn in haar buik aan de klim van de Snakehill, maar toen de auto heerlijk grommend in zijn bergversnelling zonder problemen omhoogging, kon zelfs Liz van deze tocht genieten. Ze zal nu veel vaker heuvels durven te rijden. Zoals we nu hadden gereden was het was ongeveer 1,5 uur als we Snakehill hadden willen vermijden, hadden we rechtsom omhoog het eiland moeten doen en waren we zeker 2,5 uur onderweg geweest.

M resort was weer 1 van de paradijselijke resorts met een prachtig strand, met uitzicht rechts op Lelepa Island en links op Eretoka Island. De zon scheen er prachtig en het uitzicht was idyllisch.

We begonnen met een heerlijke koffie. Daarna was het tijd om te gaan snorkelen, ik ging samen met Melody en Justus. Terwijl Liz met Maja aan de kant schelpen ging zoeken. Deze keer hadden we allemaal waterschoenen zodat we zonder problemen met het scherpe koraal het water in gingen. Er stonden behoorlijk wat golven, dus af en toe zout water in de snorkelpijp. Melody is hier heel bekend en wees ons van alles aan onder water. Het koraalrif was mooi, maar minder kleurrijk dan bij Hideaway Island, maar zeker de moeite waard. Na een uurtje kregen we het koud en was het tijd voor de lunch.

We begonnen met een to share dish: Sashimi, dun gesneden (vers gevangen) tonijn met sojasaus en wasabi. Daarna had iedereen zijn eigen (not to share) hoofdmaaltijd. De kids sloten af met wafels en een ijsje en wij namen een affogato (espresso met een bolletje ijs en een likeurtje).

Wat weer een mooie en gezellige dag op een fantastisch plek.

Op de terugweg had Liz de smaak te pakken van heuvels rijden en gingen we nog even verder omhoog, zodat ik bijna het hele eiland rond was geweest.

Heerlijk grommend nam de auto (alsof hij wilde zeggen, eindelijk mag ik een keer inde bergversnelling) de weg naar beneden, terwijl Liz genoot van rijden in de bergen.

Natuurlijk sloten we ook deze dag weer af na- en bijpratend met een wijntje en een knabbeltje op ons overdekte terras.

• 14 September 2024 - 14:01

Jan:

[e-1f44d]

• 14 September 2024 - 16:53

Diny Elemans:

Ook leuk een foto van internet maar het verhaal is weer geweldig maar wel lekker een wijntje proost groetjes

• 15 September 2024 - 16:41

Lucy :

Wat ben je heerlijk aan het genieten van deze weken!