derde safari dag - Reisverslag uit Kurai, India van Tineke - WaarBenJij.nu derde safari dag - Reisverslag uit Kurai, India van Tineke - WaarBenJij.nu

derde safari dag

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

14 Oktober 2024 | India, Kurai

Donderdag 10-10-2024

Vandaag de 3e safari dag.

India heeft niet echt een algemene Big 5, zoals in Afrika. Ze hebben per gebied hun eigen Big 5.

Hier: Indian Gaur, Leopard, Tijger, Wild Dog en Slot Bear.

Mr. Saurabh, de manager van het hotel, de tijger kenner bij uitstek en de professionele fotograaf geloofde er nog steeds in dat hij mij de tijger live kan laten zien. Nou ja, 3x is scheepsrecht. Ondertussen vertelde Mr. Saurabh wel dat hij ooit 29 safari’s achter elkaar geen tijger had gezien, geen echt hoopgevende mededeling.

We hadden deze keer onze eigen chauffeur en de safari jeep kwam ons op het resort ophalen, de gate was erg dicht het resort. Deze gate was erg druk en veel commerciëler met souveniers winkeltjes en een klein restaurantje. Precies om 06.00 a.m. ging de gate open en gingen alle safari jeeps tegelijk het park in. Ze hadden wel allemaal een route toegewezen gekregen, zodat de jeeps zich al snel verspreiden. Het begon goed eerst zagen we 2 jakhalzen, een sambar hert en een wilde kip (die spot je niet zo vaak), zou het onze geluksdag worden? We passeerden nog een olifant (?) Ik wist dat deze hier in het park voorkwamen, het bleek dan ook een werkolifant van 1 van de locals te zijn. Toen hoorde we opeens de alarmroep van de Langur apen heel dichtbij, we reden druk heen en weer om meer kans op het spotten van de tijger te hebben. Maar verder dan een Mangoos kwamen we niet.

Wel zagen we een hele grote solitaire Ghosttree (spookboom), de witte kulu-boom een kleine tot middelgrote boom men een licht- gekleurde schors, er bladeren grote vlokken schors van de zon af. Het lijkt of ze vervellen nadat ze verbrand zijn in de zon. Ze zijn fluorescerend in maanlicht.

Een belangrijke boom voor zowel de natuur alsook voor de inheemse stammen in dit gebied.

Door zijn witte kleur en als symbool van kracht en uithoudingsvermogen valt de Ghosttree op in het landschap. De boom is niet alleen mooi, maar biedt ook een thuis aan de visarend.

De geroosterde zaden worden geconsumeerd en de zaadolie wordt gebruikt bij het maken van zeep.

Helemaal door elkaar geschud, door het hotsen en botsen over de onverharde wegen met heel veel gaten kwamen we aan bij de protected area voor het ontbijt, hier hadden ze ook een klein souveniers winkeltje met de stripfiguren uit Jungle Book, er was niet zoveel te koop, maar toch leuk bedacht. Het ontbijt was weer prima. Wat we niet zelf opaten, werd altijd weggegeven aan de gidsen, chauffeurs en andere lokale personeelsleden. De avond voor de safari kon je altijd van alles bestellen voor het ontbijt, ik bestelde voor elke ochtend cheese sandwich (wit brood zonder korstjes met kaas), omdat de gidsen en chauffeurs die altijd zo lekker vonden. Ook de pakjes vruchtensap konden we altijd aan hun kwijt. Na het ontbijt hadden we niet meer zoveel geluk, totdat we vlak bij de uitgang waren poseerden er nog even 2 spotted deer en een Indian Gaur.

Bijna bij onze resort moesten we toch nog even een fotostop inlasten voor een plaatje van wassende vrouwen in de rivier.

Morgen gaan we het nog 1 keer proberen, op hoop van zegen.

• 14 Oktober 2024 - 10:54

Elisabeth Hilgenga:

Prachtig, heel erg mooi zelfs als je geen tijger ziet!!1

• 16 Oktober 2024 - 20:25

Diny:

Hallo Tineke

Toch hopen dat je die Tijgertjes krijg te zien hopende op zegen toch?die film van junleboek had ik een videotape maar die videotape ligt nu bij mijn dochter maar dan heb ik toch weer problemen want ik heb geen video’speler meer pech , niks aan te doen misschien is er een Cd’tje tekoop!