Telugu, regen - Reisverslag uit Vizianagaram, India van Tineke - WaarBenJij.nu Telugu, regen - Reisverslag uit Vizianagaram, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Telugu, regen

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

23 Oktober 2024 | India, Vizianagaram

Donderdag 17-10-2024

Even wat bijzonderheden over de talen in India kent. India kent 415 verschillende levende talen Het Hindi is de primaire officiële taal, die door de federale overheid gebruikt wordt om met alle staten die het Hindi als officiële taal hebben te communiceren. Engels wordt door de overheid gebruikt om met staten waar het Hindi niet de officiële taal is te communiceren.

In 1965 hield het Engels op te bestaan als een officiële taal, waarna het een geassocieerde extra officiële taal werd. Periodiek wordt beoordeeld of Engels als extra officiële taal geschrapt kan worden. Tot nu toe is dit niet gebeurd er waren veel protesten uit Zuid-Indiase staten. Maar ook de populariteit in het zakenleven, regeringszaken en niet-Hindisprekende staten zorgen ervoor dat het Engels zijn status als extra officiële taal tot nu toe is blijven behouden.

Naast Hindi en Engels heeft India nog 21 andere officiële talen op zijn grondgebied ingesteld

Hier spreken ze Telugu తెలుగు

Deze taal heeft voor mij totaal geen bekende klanken of woorden. Het is niet zoals het Hindi doorspekt met Engelse woorden. Gelukkig maken ze hier ook veel gebaren tijdens het praten, zodat ik af en toe iets van het gesprek kan volgen.

Telugu (tɛlʊɡu తెలుగు, is een familie van talen (waarvan Telugu is het meest gesproken lid van de taalfamilie is) die voornamelijk gesproken wordt door mensen uit Zuid India, Noord Oost Sri Lanka en Zuid West Pakistan.

De taal is oorspronkelijk afkomstig uit de Indiase staten Andhra Pradesh en Telangana, waar het ook de officiële taal is.

Het wordt gesproken door ongeveer 96 miljoen mensen. Het is een van de weinige talen die een primaire officiële status heeft in meer dan één Indiase staat, naast Hindi en Bengaals.

Telugu is een van de 11 talen die door de regering van India als klassieke taal zijn aangewezen.

Het is de 14e meest gesproken moedertaal ter wereld.

Het wordt ook gesproken door mensen die voor een baan of een opleiding zich hebben verspreid over landen als de Verenigde Staten, Australië, Maleisië, Mauritius, de VAE, Saoedi-Arabië en anderen.

Telugu is de snelst groeiende taal in de Verenigde Staten.

Het is ook een beschermde taal in Zuid-Afrika en wordt aangeboden als optionele derde taal op scholen in de provincie KwaZulu-Natal.

Toen ik vanmorgen de meneer van de security (die elke voor zonsondergang de lampen aandoet bij alle gebouwen en ‘s morgens voor zonsopgang deze weer uitdoet) wees op de wel heel mooi gekleurde zonsopgang, kreeg ik een wat bozig gemopper terug (normaal zijn ze heel vriendelijk). En een paar uur later bleek waarom: het stortregende en stortregende de hele dag. De ene bui was nog niet voorbij of de andere begon alweer. Omdat ik mijn koffie altijd zelf maak: Nescafé, in plaats van koffie met en suiker, moest ik door de regen naar het gastenverblijf. Natuurlijk werd ik gesignaleerd door de security die me met een boven mijn hoofd gehouden paraplu begeleidde naar mijn appartement.

Dus ook hier geld: morgenrood: water in de sloot.

Er waren vandaag een paar nieuwe kinderen, maar ook een jongetje die zijn aangemeten spalkjes kwam proberen.

De kinderen worden hier elke maand door de schoolverpleegkundige gemeten en gewogen, om te controleren of ze goed groeien.