hele volle dag - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu hele volle dag - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu

hele volle dag

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

16 Juli 2024 | Indonesië, Mataram

Maandag 17-7-2024

Bezoek school, speelleer groep, lokale markt, bruiloft parade

Vandaag een hele volle dag.

We begonnen met een bezoek aan de dorpsschool, het was hun eerste schooldag na een lange vakantie. Het verliep allemaal was ongeorganiseerd en chaotisch. De kinderen waren eerst buiten aan het spelen en ieder kind had wel een snack of een ijsje. De kleuters waren gekleed in lichtblauw en vanaf groep 3 in een zwarte broek/ rok en witte blouse, de meisjes droegen natuurlijk allemaal een hoofddoek. Ook hier werden we door iedereen vriendelijk begroet en iedereen vroeg: What’s your name? Where you from? Meer Engels spreken ze meestal niet. Ineens ging iedereen naar de klas, natuurlijk nadat ze eerst allemaal de schoenen uit hadden gedaan. Door de leerkrachten werden we uitgenodigd om ook in de klas plaats te gaan nemen. Alle meisjes zaten rechts en de jongetjes links.

Ze waren totaal niet geïnteresseerd in de voorgedragen verzen uit de Koran, door de wat oudere juf.

Na nog een liedje zingen, was de schooldag alweer voorbij en ging iedereen met de kleuters weer naar huis. De oudere kinderen bleven wat langer en lieten hun lokalen ook aan ons zien. Fitri werd continue aan alle kanten aangeklampt door de kinderen. De kleuters zitten altijd op de grond, de ouder kinderen hebben schoolbankjes. Buiten de vele kinderen is de school aardig prikkelvrij, er hangt weinig tot geen decoratie aan de muur en veel lesmateriaal hebben ze ook niet. Er zijn 3 toiletten voor de hele school, qua hygiëne is hier nog wel wat te verbeteren.

Daarna gingen we terug naar Haparan Barun, maar het was nog te vroeg voor de speelleer groep.

Dus even tijd om bij de vorderingen van de muur te gaan kijken. En op de vraag wil je ook metselen zij ik natuurlijk ja, er zijn nu 3 stenen die misschien niet helemaal professioneel zijn gemetseld, maar de mannen konden wel waardering hebben voor mijn werk.

Bij de speelleer groep begonnen met knippen, eerst kijken wat ze al kunnen en dan een programmaatje opzetten voor knipvaardigheid. Vooral het al oude kleedjes maken was een succes.

We kregen deze keer een lokale warme lunch aangeboden op de berugak ( een verhoogde gemeenschappelijke zitplaats hier met tegels, maar meestal van hout of bamboe)met o.a. tempura, tempé, vissoep, curry, lokale spicy salade en natuurlijk rijst en kroepoek. De mannen aten allemaal met de hand, maar wij kregen gelukkig een lepel.

Vervolgens gingen we weer eens richting Mataram om een aantal winkeltjes bekijken met allemaal rotan artikelen, helaas was alles erg groot en dus niet handig om nog 5 maanden mee te slepen.

Na een heerlijke powernap, gingen we tegen 16.00 terug naar het dorp voor de bruiloft parade. Het hele dorp liep, op z’n paasbest gekleed uit naar de start van stoet, om vervolgens in de stoet mee te gaan lopen. De stoet (met vandaag alleen traditionele muziek) die nogal op zich liet wachten, startte aan het begin van het dorp en vanaf daar liep iedereen mee naar het huis van de bruid. De bruid zag er met haar spierwitte mak-up niet echt gelukkig uit en het was ook een heel eind lopen op haar wat onhandige hakken.

We gingen niet in de stoet mee naar het huis van de bruid, we hadden al lang genoeg zitten wachten en bovendien werd het alweer donker.

• 18 Juli 2024 - 11:48

Jan:

.. leerzaam hoor: kun je zelfs metselen ! Je hebt inderdaad wel een vol programma zeg. Ik ben wel benieuwd of die bruiloft nog een beetje vrolijk geworden is ;-)