speel leer groep, baby'tje kijken - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu speel leer groep, baby'tje kijken - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Tineke - WaarBenJij.nu

speel leer groep, baby'tje kijken

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Augustus 2024 | Indonesië, Mataram

Maandag 29 juli

Speelleer groep, meeting

De speel leer groep begon chaotisch. Fitri was de sleutel van de speelgoedkast en vergeten. Dus moest er een ander plan bedacht worden. Fitri vertrok (zoals altijd) met een sliert kinderen achter haar aan, door het dorp om daar buitenspelletjes te gaan doen. O.a. een wedstrijdje wie kan het meeste plastic verzamelen. Alle kinderen wilden nu toch echt naar Issi om de baby te gaan bekijken. In principe ben je altijd welkom om de baby te gaan bekijken, je maakt geen afspraak en valt gewoon binnen met een groepje kinderen. Ze hadden een mooie felicitatie poster gemaakt voor Issi, Pappa en de baby. Normaal is het al een zoektocht door de smalle straatjes van het dorp, maar was nu nog r verwarrender omdat Issi niet in haar eigen huis bleek te zijn, maar na info van de buurtbewoners kwamen we erachter dat ze tijdelijk bij haar moeder was ingetrokken.

Issi was nog voor controle van de wond naar het ziekenhuis, achterop de scooter over de hobbelige weggetjes. Toen ze terugkwam zag ze er stralend uit en vertelde ze me wel 3x dat het een jongetje was. Het kindje krijgt hier pas na 40 dagen, tijdens een geboorte feest, zijn naam.

De kinderen van de speelleer groep waren meer geïnteresseerd in het meegebrachte drinken en de snacks dan in de baby. Toen ik vroeg of in hem even mocht bekijken kreeg ik hem gelijk door de oma in mijn handen gedrukt, wrs zag ik wel uit dat ik ervaring had met baby. Het was een klein, iel helder ogend jongetje, met een lichte voorkeur naar rechts die direct contact maakte. Nadat we iedereen gefeliciteerd hadden gingen we weer naar het ecobricks gebouw. Hier hadden we een “spoed” bespreking (gewoon omdat toevallig iedereen al aanwezig was) met het team over de zorgen en observaties over het vertoonde gedrag van 1 de kinderen. Ook de man van Issi was hierbij aanwezig. Hij is de oom van het meisje en kon ons wat meer over de gezinssituatie vertellen. Er werd gezamenlijk een beleid en wijze van reageren op het gedrag afgesproken.

Na de lunch (een mandarijntje) was de wekelijkse meeting met het hele team. Uitzetten van lijnen en plannen van aanpak maken verlopen hier allemaal wat meer stroperig dan in Nederland. Het was voor mij niet te volgen, er werd Nederlands, Engels, Basan Indonesisch en Sasa Indonesisch gesproken (een Babylonisch spraakverwarring) ze luisteren niet naar elkaar en wie het hardst praatte kreeg of hield het woord. Hier leggen ze altijd alles met heel veel woorden en heel omstandig uit. Door de verhitte discussies was er even geen tijd voor vertalingen, later werd alles me nog eens summier aan me uitgelegd.

Na een echte lunch (Bakso bij het grote Bakso restaurant) was het tijd om naar “huis” te gaan.


  • 02 Augustus 2024 - 17:58

    Diny:

    Hallo Tineke

    Sorry dat ik niet heb gereageerd want de web was eruit bij mij storingen noem ze dat het werkt weer hier kunnen weer foto’s kijken en jouw verhaal lezen

    maar het is wel leuk kraamvisite baby zijn altijd leuk

    hier zijn verschillende mens ziek zomergriep ja ja als het een beetje warm wordt hebben ze problemen al dat gepuf wordt ik niet goed van. mensen wij wilde toch zomer hebben? Ik geniet van het mooie weer Maar ik kijk iedere keer weer naar jou mooie foto’s ik geniet er van! En ook jou mooie verhalen

    morgen ga ik naar Arnhem naar de verjaardag van mijn kleinzoon wordt al weer 25 jaar jaja kleine kinderen worden groot en wij worden oud [e-2764]️[e-1f913][e-1f978]

    Groetjes Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Eindelijk mag het weer! Ik neem u / jullie graag mee op deze mooie reis. Beleef de reis met me mee door het lezen van de verslagen en het bekijken van de foto's. Geniet met me mee.

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 120415

Voorgaande reizen:

30 Juni 2024 - 23 November 2024

mijn droomreis

20 Februari 2023 - 20 Maart 2023

missie en daarna vakantie

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

rondreis Ecuador en de Galapagoseilanden

02 Februari 2020 - 16 Januari 2020

End Polio Now en daarna op bezoek in Mumbay

30 November -0001 - 04 Januari 2020

kerst en nieuwjaar in Marrakesh, Marokko

21 Oktober 2019 - 10 November 2019

Met Rotaplast naar Bangladesh

22 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Myanmar

19 December 2018 - 08 Januari 2019

Dubai, cruise Dubai-India, Mumbay,Dubai

11 Juni 2018 - 02 Juli 2018

Tanzania

01 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Friendship exchange Nederland - India

25 December 2017 - 01 Januari 2018

The Gambia

06 Juli 2017 - 24 Juli 2017

het beste van Vietnam

05 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

rondreis door Nepal

21 December 2015 - 04 Januari 2016

15 daagse rondreis door Sri Lanka

23 April 2015 - 23 Mei 2015

Pura Cuba en daarna smiles na de OK's in Peru

18 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

chili en paaseiland

18 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Chili Paaseiland

21 December 2013 - 03 Januari 2014

rondreis Jordanie

12 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

op bezoek bij Eric

Landen bezocht: