4e safari, Black Water safari - Reisverslag uit Kurai, India van Tineke - WaarBenJij.nu 4e safari, Black Water safari - Reisverslag uit Kurai, India van Tineke - WaarBenJij.nu

4e safari, Black Water safari

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

17 Oktober 2024 | India, Kurai

Vrijdag 11-10-2024 4e safari, nacht safari? Blackwater safari.

De verslagen blijven nog steeds stagneren, ik zou foto’s gedeeld krijgen van de beide fotografen van het resort, maar heb tot nu toe niets ontvangen.

Nadat in the jungle en ook hier het internet ontzettend instabiel was i.v.m. onweer een heftige regenval, had ook de blogwebsite een grote storing.

Vandaag hadden we een vrouwelijke gids, misschien zou dit geluk brengen. Vanmorgen werd er agressief ingezet op het spotten van tijgers. Iedereen had alle hulplijnen openstaan (mobiel verkeer met andere gidsen en parkwachters) en we overtraden voortdurend de toegestane maximumsnelheid in het park. Iedereen was volop aan het speuren, terwijl ik door elkaar geschud werd achter in de jeep. Er werden deze keer geen grote lussen door het park gereden, we veranderden voortdurend van richting. Mr. Saurabh had vandaag maar 1 grote missie: mij een tijger live laten zien. Helaas voor het ontbijt lukte dat ondanks alle inspanningen niet. Vol goede moed gingen we na het ontbijt verder speuren, helaas nog geen oor van een tijger te zien. Het was wel geweldig om zo agressief op jacht te zijn, om een tijger te zien te krijgen. Het was wel teleurstellend voor Mr. Saurabh want hij had mij aan het begin van de safari’s verzekerd dat hij mij een tijger zou laten zien. Ik had toen al mijn bedenkingen het park is zo ontzettend groot en er is zoveel beplanting waar de tijgers zich schuil kunnen houden en je moet maar net op de juiste tijd op de juiste plek zijn om een tijger te spotten. En zonder dat je tijgers ziet kun je ook genieten van de prachtige natuur van het park. Ik maakt dus toch maar een foto van de “frozen tiger”, het beeld dat bij de ingang van het park stond

Op het resort aangekomen was eigenlijk iedereen (behalve ik) teleurgesteld, ze hadden me zo graag 1 van de moeders met jonkies of een van de andere tijgers willen laten zien.

Ik stelde voor om nog een vlindersafari te gaan maken, met 100 % kans om veel verschillende soorten vlinders te zien.

Als troost kreeg ik in het restaurant na de lunch een extra groot butterscotch ijsje.

Mr. Saurabh probeerde nog of er “nacht” safari zou zijn (van 01.00 -03.00 p.m.), maar dat kreeg hij dit niet bevestigd, dus het originele plan van een Blackwater Safari bleef staan.

Rond 03.30 p.m. vertrokken we voor de safari op de rivier Pench, de rivier die het hel park doorkruist. Niet Mr. Saurabh ging mee, maar de vlinder en vogel gids. Het was dik 1,5 uur rijden voordat we bij de vertrekplaats van de boot aan kwamen. We kregen nu een boxed high tea mee (we zouden eens van de honger om kunnen komen). De tocht was prachtig en de beloofde zonsondergang was heel bijzonder op het water. Nadat we onderweg Indian rollers en verschillende ijsvogeltjes hadden gezien. Volgden we ook hier de alarmsignalen van niet alleen de Langus, maar nu ook alarmerende parkieten en brullende herten. De tijger moest heel dichtbij zijn. Door hun tunnelvisie om tijgers te spotten, zagen ze helemaal niet dat er een Hawk Eagle op een dorre boomstronk zat, bonuspunt voor mij!

Er was regen voorspeld en de bootsman kreeg opdracht om het laatste stuk sneller te gaan roeien, want het werd al snel kouder, dus de regen zou niet lang meer op zich laten wachten. Vanuit het resort hadden ze wel gezorgd dat er paraplu’s mee waren, ze zorgen hier ook overal voor.

Op de terugweg probeerde de gids nog met zijn zaklamp te kijken of hij in de begroeiing langs de weg nog een de oplichtende ogen van een tijger kon zien. Hij spotte alleen een grote antilope. Het zou ook te gek zijn geweest als deze gids me toch nog een glimp van de tijger had kunnen laten zien.

Vanavond het laatste diner, want morgen om 04.00 a.m. vertrek ik weer naar het vliegveld van Nagpur voor de terugvlucht naar Vizag via Hyderabad.

• 17 Oktober 2024 - 10:36

Jan:

het lijkt me fijn om een goede reden te hebben om hier naar toe terug te keren: om alsnog een tijger te spotten ;-)

Mooi verslag weer !

• 17 Oktober 2024 - 19:51

Diny:

Jammer Tineke die Tijgertjes hebben zich verstopt gemeen hè niet leuk toch?

• 17 Oktober 2024 - 19:56

Diny:

Wel weer hele mooie foto’s Tineke en vooral die zon op het water