Vlindersafari, vliegveld Nagpur - Reisverslag uit Nagpur, India van Tineke - WaarBenJij.nu Vlindersafari, vliegveld Nagpur - Reisverslag uit Nagpur, India van Tineke - WaarBenJij.nu

Vlindersafari, vliegveld Nagpur

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Oktober 2024 | India, Nagpur

Zaterdag 12-10-2024 vlindersafari, naar het vliegveld van Nagpur

Vandaag was de eerste keer dat ik in het restaurant ging ontbijten. De apen zaten al vroeg op mijn bruggetje naar het restaurant. Ze hadden voor mij zelfs French Press koffie gemaakt. Het kon niet op bij het ontbijt: Dosa, pani puri en nog een kaasomelet, natuurlijk aangevuld met fruit en versgeperste watermeloen sap.

Wat als een geintje bedoeld was, werd hier heel serieus opgevat. We vertrokken wat later, omdat de vlinders zon nodig hadden. Helaas was er in eerste instantie helemaal geen zon en was er in de tuin van het resort geen vlinder te zien.

Om 09.30 a.m. ging ik daadwerkelijk, samen met de vlinder en bloemen gids, op vlindersafari. Nu was succes verzekerd, we gingen voor minstens 25 verschillende soorten vlinders. Inmiddels kwam de zon er een beetje door. We wandelden rondom het resort en zagen de ene na de andere vlindersoort. De gids werd van de ene vlinder nog enthousiaster dan van de andere vlinder. Het fotograferen is nog niet zo makkelijk, want sommige soorten zijn zo beweeglijk en zitten nooit helemaal stil. We namen er alle tijd voor en dat resulteerde in een paar prachtige opnames. Er stak nog een mangoos over en de Indian roller was weer prachtig te zien op de elektriciteit draden. Na een uurtje wilde de gids stoppen, maar ik had er nog geen genoeg van, dus we deden nog een extra rondje langs de houtwallen en hagen van het resort. We zagen op de valreep ook de common tiger vlinder, toch weer een beetje een tijger. Uiteindelijk kruiste de gids alle gespotte vlinders af in mijn vlinderboekje, het waren er 27!

Het was nu tijd om afscheid te nemen (best een beetje lastig, ik was hier zo door iedereen in de watten gelegd en ik had het hier zo naar zin gehad) en de koffer in te pakken.

Na de weer uitstekend verzorgde lunch, met ijsje, moest ik nog even tijdelijk verkasten naar een andere kamer voordat ik naar het vliegveld werd gebracht.

Uitgezwaaid door de staff vertrok ik met een jonge chauffeur naar het vliegveld. Hij gebruikte google maps en was voortdurend onzeker van de juiste weg naar de snelweg, verder maakte hij zich zorgen of we wel op tijd op het vliegveld zouden zijn. Ik had gisteren al ingecheckt en het vliegveld van Nagpur is niet zo groot, dus de formaliteiten kosten niet zo heel veel tijd.

Onderweg stonden we ook nog in de file omdat we de staatsgrens passeerden en alle vrachtverkeer hier zijn papieren en vracht moest laten controleren voordat ze de grens mochten passeren, voor auto’s gold dit niet.

Onderweg ging de zon weer, met bijna 360 graden verkleuring aan de hemel, prachtig. Ik krijg geen genoeg van zons- op en ondergangen.

Het was nog een hele puzzel om door de drukke stad, met heel veel wegwerkzaamheden en omleidingen bij het vliegveld te komen.

We waren keurig op tijd en nadat mijn koffer door de security check was gelabeld

was het inchecken verder zo gebeurt.

Wat een voorrecht om midden in deze uitgestrekte jungle, met zoveel moois om van te genieten, in zo’n geweldig resort te hebben mogen verblijven.

Dat ik geen glimp van een tijger live heb zien is een reden om nog een keer terug te gaan.