festival, Ramatheerdam Tempel - Reisverslag uit Vizianagaram, India van Tineke - WaarBenJij.nu festival, Ramatheerdam Tempel - Reisverslag uit Vizianagaram, India van Tineke - WaarBenJij.nu

festival, Ramatheerdam Tempel

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

21 Oktober 2024 | India, Vizianagaram

Dinsdag 15-10-2024 festival dag, Ramatheerdam Temple

Vandaag was het grote festival in Vizianagaram ter ere van Goddess Pyddithallamma van Vizianagaram: Sirimanu Utsav (boom festival)

De godin vertelt de priester 15 dagen van tevoren welke boom, er waar gekapt moet worden. Alleen vanaf die plaats mag de processie beginnen. De priester gaat op zoek gaan naar die boom en hakt deze om, terwijl hij allerlei voorgeschreven rituelen uitvoert. Die boom kan overal staan en de eigenaar moet ermee instemmen zijn boom te laten kappen voor het festival. De boom wordt op een strijdwagen geplaatst. Deze Sirimanu wordt rond 14.00 uur naar het knooppunt Three Lanters gebracht. De priester bewijst eer aan de Godin voordat hij plaatsneemt op de Sirimanu-strijdwagen. en dan gaat de processie zich tussen 15.00 en 16.00 uur 3 keer tussen het Vizianagaram fort en de tempel bewegen, terwijl de priester aan de punt van een de lange boom (van 60 voet), hoog in de lucht zweeft. Het is een groot festival dat wordt bijgewoond door 2 tot 300.0000 pelgrims uit de naburige steden en dorpen.

Ze wilden me wel meenemen om dit festival te bezoeken, maar ik zag het niet zitten met die hitte en die mensen massa’s.

Ik besteedde mijn tijd aan het aanpassen van het observatie formulier dat bij de intake van nieuwe patiëntjes in de buitengebieden gebruikt wordt. Een hele klus en alles in het Engels. Daarna bouwde ik even de opdrachten van de lego voor de school.

Om 03.30 p.m. ging ik samen met Mr. Sharma en zijn zoontje Runah naar de Ramatheerdam Temple Ramateertham is een van de plaatsen die heilig is geworden door een traditionele verbinding met Lord Sree Rama. Lord Rama, een van de populaire goden van de hindoeïstische mythologie, is de zevende avatar (vorm) van Lord Vishnu. In de hindoeïstische mythologie is een avatar een dierlijke of menselijke vorm waarin een god kan incarneren om tegenwicht te bieden aan kwaad. Vishnu heeft tien avatars, afhankelijk van lokale verhalen in elk gebied waar hij wordt aanbeden.

Lord Rama werd gered toen de oorlog tussen Rama en Râvana aan de gang was, stuurde Râvana zijn zoon Indrajeet naar het Oorlogsveld. In die tijd gebruikte Indrajeet zijn slangen tegen Rama en zijn broer Lakshman en werden ze door de slangen bewusteloos gemaakt. Garunda, de koning van de adelaars, kwam Lord Rama en Lakshman redden. Garunda raapte alle slangen op met zijn snavel en bevrijdde Heer Ram en Lakshman.

Tot op vandaag wordt de tempel boven op de berg beschermd door adelaars en zweven er voortdurend een aantal adelaars op de thermiek in de lucht, heel bijzonder.

Veel mensen bezoeken deze tempel vanwege de heiligheid en sereniteit die het biedt. De grote tempel met het heilige meer en eeuwige waterbronnen lagen in het dal, terwijl erboven op de bergkam een kleine serene tempel was. We namen niet de hoofdwegen, maar meer lokale wegen en soms paste de auto maar net door het straatje. Nadat we nog even bij een lokaal winkeltje wat drinken en snacks gekocht hadden gingen we voor de top. We moesten we eerst ruim 300 traptreden (natuurlijk waren de stappen weer niet mijn maat) omhoog en daarna nog een stukje rustig klimmen. Eerst bezochten we tempel, nog net voordat ze gingen sluiten. Daarna genoten we van de prachtige vergezichten uitzicht en ook hier weer een bijzonder zonsondergang.

• 21 Oktober 2024 - 19:04

Diny:

Hier ga ik eens mij goed inverdiepen om jou hele mooie verhaal en ik ook maar eens op internet ga kijken wat internet of Google mij allemaal ga vertellen en het een en andere laten zien ik vind het heel interessant Tineke heel bedankt dat je mij die mooie verhalen verteld

p.s. Internet werkt weer

• 21 Oktober 2024 - 21:05

Jan:

Mooi verhaal. Prachtig hoe goed en kwaad met elkaar strijden.

Die trap is indrukwekkend lang zeg, mooie foto's weer !

Thnx!